Placebo efekt má zvlášť silný vliv v oblasti doplňků stravy, protože zde hraje významnou roli osobní motivace, vlastní rozhodnutí a očekávání uživatele. Zákazníci si doplňky kupují sami, často v souvislosti s aktivní péčí o své zdraví – a právě toto „vědomé rozhodnutí“ aktivuje psychobiologické mechanismy placebo efektu (1). Vnímání účinnosti je ovlivněno okolnostmi Studie ukazují, že subjektivní účinnost doplňku stravy není ovlivněna jen složením, ale i tím: • kolik za produkt zaplatíme, • jaký má obal a jaká je to značka, • kdo nám ho doporučil, • jak důvěryhodně působí popis a informace, • jak dobře známe výrobce (2, 3). Například pokus, ve kterém lidé užili naprosto identický přípravek, ale jednou s označením „prémiový“ a podruhé „levný generický“, ukázal, že „prémiový“ vykazoval vyšší subjektivní účinnost – dokonce i u měřitelných parametrů jako bolest nebo výdrž při cvičení (4). Přírodní léčba a síla rituálu Přírodní a tradiční léčby (bylinky, tinktury, aromaterapie) často využívají bohaté senzorické a rituální prvky – příprava čaje, vůně, teplota, barevnost. Tyto aspekty podporují očekávání uzdravení, což zesiluje placebo efekt. To není negativní zjištění – naopak. Znamená to, že dobře navržený doplněk stravy může působit dvojím způsobem: 1. biologicky (skrz účinné látky) 2. psychobiologicky (skrze očekávání, důvěru a smyslový zážitek) Důvěra v značku je součást účinnosti Značky, které komunikují srozumitelně, transparentně a odborně, získávají důvěru – a ta je klíčová. Pokud zákazník věří, že daný produkt je vědecky podložený a eticky vyráběný, jeho účinek se může zvýšit právě vlivem placebo efektu. Naopak negativní očekávání (např. zklamání, skepsi, špatná zkušenost s jiným produktem) může účinek stejného složení oslabit – zde se projevuje nocebo efekt, jak bylo zmíněno v předchozí kapitole. Odborná literatura: 1. Jonas WB, Crawford CC. Healing, intention, and energy medicine: science, research methods, and clinical implications. Glob Adv Health Med. 2013;2(4):56–65. 2. Shiv B, Carmon Z, Ariely D. Placebo effects of marketing actions: Consumers may get what they pay for. J Mark Res. 2005;42(4):383–393. 3. Geers AL, Briñol P, Petty RE. Dispositional optimism and placebo responding: The role of motivational mechanisms. J Pers. 2010;78(5):1527–1554. 4. Waber RL et al. Commercial features of placebo and therapeutic efficacy. JAMA. Silný vliv v doplňcích stravy Kapitola 6.: Placebo v doplňcích stravy 800 182 572 7:30-16:30 (Pá: do14:00) Vyhlídka 39, 63800 Brno, Česká republika Tel: +420 545 222 863 Fax: +420 545 222 011 www.vitaharmony.cz Strana 18
RkJQdWJsaXNoZXIy Nzg5MDg=