Tento graf ukazuje, jak velký vliv mohou mít zdánlivě „neúčinné“ faktory na to, jak lidé vnímají účinnost přípravku. Zatímco levný doplněk v jednoduchém obalu působí méně důvěryhodně, atraktivní design, vyšší cena a známá značka výrazně zvyšují očekávání a vnímaný efekt – až na úroveň srovnatelnou s reálným biologickým účinkem. Nejde o klam, ale o součást komplexního účinku, který placebo efekt aktivně podporuje. 800 182 572 7:30-16:30 (Pá: do14:00) Vyhlídka 39, 63800 Brno, Česká republika Tel: +420 545 222 863 Fax: +420 545 222 011 www.vitaharmony.cz Strana 19 2008;299(9):1016–1017. Tento graf zobrazuje čtyři různé přístupy k využití placebo efektu a jejich vnímanou etickou přijatelnost. Nejnižší hodnocení získává nepravdivé podání, kdy je placebo podáváno jako skutečný lék – to je obecně považováno za neetické. Naopak nejlépe je hodnoceno vědomé zapojení placebo mechanismu, např. pomocí otevřeného placebo nebo psychologické podpory účinku. To ukazuje, že placebo může být využito i eticky – pokud se respektuje informovaný souhlas a důvěra pacienta. Kapitola 6.: Placebo v doplňcích stravy
RkJQdWJsaXNoZXIy Nzg5MDg=